LZS letiště Líně


PZL-Swidnik W-3A Sokol

Dvoumotorový turbohřídelový víceúčelový vrtulník W-3A SOKOL konstrukčně vychází z vrtulníku Mil Mi-2 HOPLITE. Přesto se zásadně odlišuje zejména svými většími rozměry a vyznačuje se lepší konstrukční pevností.

První prototyp vzlétl 16. listopadu 1979, druhý prototyp se zásadními konstrukčními vylepšeními 6. května 1982. Výroba byla zahájena v roce 1985. Vrtulník je určen k přepravě maximálně 12 osob nebo materiálu o hmotnosti do 2 100 kg a pro leteckou pátrací záchrannou službu (SAR).

Vrtulník je vybaven novým čtyřlistým hlavním rotorem s tlumičem vibrací. Vnitřní nádrže pojmou až 1 700 litrů paliva. Instalovat lze rovněž přídavné nádrže o celkovém objemu 1 100 litrů. Sedačky jsou uspořádány po třech ve čtyřech řadách. Kabina je opatřena dvěma postranními dveřmi. Vrtulník má moderní avionické vybavení, které umožňuje jeho použití za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Vrtulník se velmi osvědčil při katastrofálních záplavách na Moravě v roce 1997.

Základní taktickotechnická data vrtulníku W-3A SOKOL

  • Maximální rychlost: 260 km/h
  • Cestovní rychlost: 235 km/h
  • Dolet (s maximální zásobou paliva): 1 225 km
  • Praktický dostup: 4 650 m
  • Stoupavost u země: 9,1 m/s
  • Únosnost: 2 100 kg
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 3 300 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 6 400 kg
  • Typ motoru: 2 x WSK-PZL Rzeszów TWD-10W
  • Tah motoru: 2 x 671 kW
  • Délka trupu: 14,21 m
  • Výška: 4,12 m
  • Průměr nosného rotoru: 15,7 m


Site owned by tajbr